Image

Veelgestelde vragen

Zie voor meer veel gestelde vragen over OPEN de website van OPEN.

Het landelijk OPEN programmabureau heeft ook een document opgesteld met een handig overzicht van betrokken organisaties en geleerde lessen van het programma: OPEN = Weg wijzer

Heb je vragen specifiek over het MedMij-label, PGO's, veiligheid en privacy? Zie dan de veel gestelde vragen op de website van MedMij.

Staat je vraag er niet bij? Laat het ons weten: open@rohamsterdam.nl

Online inzage

 Wat is het verschil tussen een Portaal en een PGO?

Het belangrijkste verschil tussen een patiëntenportaal en PGO zit hem in het feit dat de zorgverlener het patiëntenportaal kiest en patiënten het PGO kiezen.

Image

Een patiëntenportaal is een beveiligde online omgeving waarin een patiënt inzage heeft in de eigen medische gegevens die in het informatiesysteem van één zorgverlener staan. Een portaal geeft de patiënt dus inzage in de gegevens van één systeem, zoals het HIS. Daarnaast is het portaal de plek waar een zorgverlener andere digitale zorgdiensten aanbiedt. De zorgverlener kiest het portaal en is hiervoor verantwoordelijk. De belangrijkste diensten die een portaal aanbiedt zijn: online afspraken maken, e-consult en online herhaalrecepten aanvragen.

Een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) biedt toegang tot medische gegevens van verschillende zorgverleners. Een PGO biedt dus online en beveiligd inzage in gegevens uit meerdere informatiesystemen: ziekenhuis, huisarts, apotheek, etc. Patiënten kunnen ook zelf gegevens toevoegen en bepalen voor welke zorgverlener deze gegevens inzichtelijk zijn.  Patiënten maken zelf de keuze welk PGO aansluit bij de eigen behoefte. Om de gegevens veilig en vertrouwd uit te kunnen wisselen tussen een PGO en de systemen van de zorgverleners worden eisen gesteld door MedMij. PGO-en die aan de eisen voldoen krijgen het MedMij-label. Lees meer over PGO-en op de website van de Patiëntenfederatie Nederland.  

Sommige leveranciers bieden een oplossing, met zowel PGO als portaalkenmerken. Deze zogeheten hybride PGO-en hebben, net als een portaal, extra functies waarmee de zorgverlener met zijn patiënten kan communiceren en extra informatie kan aanbieden. Dergelijke hybride systemen voldoen zowél aan het MedMij-afsprakenstelsel als aan de OPEN ICT-basiseisen.  

Meer informatie PGO's

• Patientenfederatie Nederland
• Digitale Zorggids
• 
PGO.nl



E-learning

Kan ik de E-learning nog volgen?

De e-learning is te vinden op het platform ViaDesk van OPEN. Op dit moment kunnen praktijkmedewerkers de E-learning nog volgen en tot en met 31 maart 2023 is het platform nog actief en is het programmabureau nog bereikbaar voor vragen. Daarna zijn zij niet meer bereikbaar en wordt het platform een statische omgeving. Nieuwe praktijkmedewerkers uitnodigen kan dan niet meer. Medewerkers met een account kunnen de E-learning nog wel volgen. 

Overige vragen

Wat kan ik doen om bij online inzage de privacy van derden te beschermen?

Lees hier het antwoord.