Aanmelden voor OPEN

Om te voldoen aan online inzage volgens het OPEN-programma regel je de volgende zaken:

STAP 1: Maak een keuze om online inzage te bieden via het portaal (en) of het PGO

Wil je een portaal aanschaffen?

Als je een Microhis, Omnihis, Pomedico, CGM-huisarts of Zorgdossier gebruiker bent kun je dit regelen via Pharmeon.

Medicom gebruikers kunnen mijngezondheidsnet afnemen van Pharmapartners. Mail voor meer informatie of om je aan te melden.

Tetrahis gebruikers die gebruik willen maken van het Bricks patiënt portaal kunnen een Eitje sturen in het HIS.

Online inzage via de H-EPD richtlijn is vanaf 1-7-2020 beschikbaar in de portalen. 

Wil je online inzage bieden via het PGO?

De patiënt kiest zelf een PGO. Er zijn circa twintig PGO’s met een MedMij-label. Met deze PGO’s kun je de patiënten online inzage verlenen zoals omschreven in de Richtlijn online inzage patiënt in het H-EPD. Dit kan naar verwachting, per 1 januari 2021. 

STAP 2: Verspreid en volg de e-learning

De link voor de e-learning is naar alle praktijken verzonden, dit is verzonden naar de contactpersoon en het emailadres dat vorig jaar is opgegeven voor OPEN. De praktijk kan vervolgens de medewerkers uitnodigen.

Het verspreiden van de e-learning binnen de praktijken

Heb je nog geen bericht ontvangen? Controleer dan ook de spam. Of mail naar open@rohamsterdam.nl en geef aan op welk e-mailadres je de e-learning wilt ontvangen, zodat we dit kunnen controleren en aanpassen. Ook kun je aangeven wie de contactpersoon voor het project is.

Als je al eerder hebt ingelogd in het systeem kun je inloggen op: https://dashboard.open-eerstelijn.nl/

De e-learning volgen

Als je nog geen email hebt ontvangen kun je binnen de prak-tijk vragen of deze verzonden is. Als je wel al bent begonnen en je wilt verder gaan kan dit via: https://scholing.open-eerstelijn.nl/open/login.

Module 1

De eerste module van de e-learning is verplicht en gaat in op wat OPEN inhoudt, de richtlijnen en de basisinformatie. Het advies is om deze breed binnen de praktijk te verspreiden, maar is in ieder geval verplicht voor 1 huisarts, 1 poh, 1 praktijkmanager en praktijkassistente (voor zover aanwezig) en voor deelname geldt 1 accreditatiepunt. De praktijk is verantwoordelijk voor het beheren van de certificaten, zodat deze kunnen worden getoond indien hierom wordt gevraagd.

Module 2

Deze module is niet verplicht. In de 2e module van de online scholing krijg je de antwoorden op veel gestelde vragen, tips en voorbeelden van collega-huisartsen en -praktijkmedewerkers. Ook vind je in de e-learning voorbeelden van inzage in het dossier in de portalen. De scholing is interessant voor huisartsen, doktersassistenten, POH’s en praktijkmanagers en adviseren de scholing te volgen.  

STAP 3: Implementeer online inzage in de praktijk

Ga binnen de praktijk, met het gehele team aan de slag met de implemetatie van online inzage. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het verwerken/beoordelen (lab)uitslagen
  • Uitleg online inzage en aandacht voor online inzage tijdens consult
  • Patiënt wenst aanpassingen in dossier
  • Opvraag medische informatie door derden

Een aantal werk aanpassingen hangen samen met de mogelijkheden in het HIS (en) portaal. Gedurende de looptijd van het project worden best practices gedeeld. Ook in de 2e module van de e-learning worden ervaringen gedeeld en praktijkvoorbeelden genoemd. Deze is op 10-09-2020 verspreid naar de praktijken.   

STAP 4: Informeer de patiënt en stimuleer 

Als je de patiënten in de praktijk wilt informeren over dossier-inzage kun je gebruik maken van de volgende materialen:

Patiëntenbrief of mailing

Patiëntenfolder

Animatie voor op het wachtkamerscherm

Bekijk deze site voor alle materialen, in diverse talen.