Toegankelijkheidsinstrumenten

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen met antwoorden rondom het gebruik van Juvoly QuickScan

Dit overzicht wordt uitgebreid met vragen en signalen vanuit praktijken. Staat jouw vraag er niet bij? Kijk dan ook bij de veelgestelde vragen op de website van Juvoly.

Heb je daarna nog steeds een vraag? Neem dan contact met ons op via innovatiecz@amsterdamsehuisartsen.nl.

Deelnamevoorwaarden

1. Wat houdt deelname aan een pilot van het programma Innovatie in de chronische zorg in?

Deelname betekent dat de huisartsenpraktijk gedurende een jaar gebruik zal maken van een softwaresysteem van een ICT-leverancier. Dat heeft als doel om te onderzoeken welke toegevoegde waarde dat softwaresysteem voor het gebruik door huisartsenpraktijken heeft.

Het kan ook zo zijn dat de desbetreffende ICT-leverancier bepaalde doorontwikkelingen zal doen aan zijn softwaresysteem. Dit kan betekenen dat van u gevraagd wordt om deze doorontwikkelingen te testen.

Tot slot kan het zo zijn dat toepassing van het softwaresysteem binnen een pilot van uw huisartsenpraktijk een aanpassing van uw bestaande werkprocessen vraagt.

2. Welke voorwaarden gelden voor deelname aan een pilot?

Uw huisartsenpraktijk moet:

  • Lid zijn van AHa of een van de aangesloten zorggroepen.
  • Ketenzorggelden ontvangen via uw zorggroep.
  • Intrinsiek gemotiveerd zijn om bij te dragen aan innovaties in de zorg.

Over voldoende kennis en capaciteit beschikken om de pilot succesvol uit te voeren.

3. Ik gebruik Juvoly QuickConsult al, of een andere tool voor spraaktechnologie. Mag ik ook gebruikmaken van dit aanbod?

Ja, ook als je al gebruik maakt van Juvoly QuickScan of een andere tool voor spraaktechnologie mag je je aanmelden. Zo kan je ook gebruik maken van de stedelijk afgesproken korting.

4. Mijn praktijk zit niet in een achterstandswijk kom ik dan wel in aanmerking aangezien het AOF betrokken is?

Ja, ook niet-AOF praktijken mogen deelnemen. De belangrijkste deelnamevoorwaarden zijn:

  • Je bent aangesloten bij een van de zorggroepen van de AHa.
  • Je ontvangt ketenzorggelden via de zorggroep.
  • Je bent intrinsiek gemotiveerd en deelt graag je kennis en ervaringen.

Contracten en overeenkomsten

5. Welke overeenkomsten dien ik te ondertekenen met wie?

Je sluit als praktijk overeenkomsten met:

  • AHa
    voor deelname aan een pilot is vereist dat u de deelnamebrief ondertekent. Met ondertekening van de deelnamebrief stemt u tevens in met de afspraken in de raamovereenkomst. De combinatie van de deelnamebrief en de raamovereenkomst, vormt de overeenkomst tussen u en AHa.
  • (software)leverancier (indien van toepassing)
    Bijvoorbeeld een licentieovereenkomst. Met leveranciers hebben wij afspraken gemaakt over de voorwaarden die van toepassing zullen zijn op het gebruik van de software van leverancier gedurende de pilot. In de regel zullen dat betere voorwaarden zijn als die uw huisartsenpraktijk zou krijgen wanneer de software rechtstreeks bij de leverancier wordt afgenomen. Uw huisartsenpraktijk zal een overeenkomst rechtstreeks met de leverancier sluiten. Mocht deze overeenkomst vragen of onduidelijkheden oproepen, dan kunt u uiteraard bij ons terecht. Ook staat het u vrij om rechtstreeks bij de leverancier vragen te stellen of te onderhandelen over bepaalde afspraken.

6. Hoe komt de overeenkomst tussen AHa en mij tot stand?

Voor deelname aan een pilot is vereist dat u de deelnamebrief ondertekent. Met ondertekening van de deelnamebrief stemt u tevens in met de afspraken in de raamovereenkomst. De combinatie van de deelnamebrief en de raamovereenkomst, vormt de overeenkomst tussen u en AHa.

7. Wat zijn mijn verplichtingen binnen de pilot?

Van u als huisartsenpraktijk verwachten wij dat u actief meewerkt om de pilot tot een succes te maken. Dat betekent dat uw huisartsenpraktijk tijdig datgene zult doen dat wij afspreken in de deelname-brief, welke u ondertekent. Ook zal uw huisartsenpraktijk transparant zijn over de deelname aan de pilot en op verzoek tussentijdse (evaluatie)rapportages voor AHa invullen.

8. Welke vergoedingen ontvang ik voor deelname?

De vergoeding ligt vast in de deelnamebrief. De vergoeding bedraagt 2 gebruikerslicenties voor de duur van een (1) jaar. Daarop wordt 300 euro eigen bijdrage van de praktijk ingehouden.

Bij het aanmelden kan je aangeven welk type abonnement voor hoeveel gebruikers je wilt afnemen. Middels een rekentool kan je berekenen wat de kosten voor jouw praktijk zijn in het eerste jaar en daarna (zonder vergoeding). De rekentool is beschikbaar in het aanmeldformulier.

9. Kan ik ook tussentijds stoppen als het mij niet bevalt (deelname voortijdig beëindigen)?

Nee, de deelname van u aan de pilot kan niet tussentijds door u worden beëindigd. Wel kan onze overeenkomst op grond van de deelnamebrief en/of de raamovereenkomst door ontbinding worden beëindigd, bijvoorbeeld bij een ernstige tekortkoming of faillissement van uw huisartsenpraktijk of van AHa.

Niet alles zal misschien gelijk vlekkeloos verlopen. Daarvoor plannen we evaluatiemomenten en kennissessies in, waarbij we van en met elkaar leren en bijstellen. Loop je ergens tegenaan? Dan kijken we graag samen hoe we kunnen helpen. Hiervoor kan je terecht bij de eigen zorggroep of stuur een e-mail naar innovatiecz@amsterdamsehuisartsen.nl.

10.Hoe zit het met de voorwaarden voor het gebruik van de software van leverancier gedurende de pilot?

Met leveranciers hebben wij afspraken gemaakt over de voorwaarden die van toepassing zullen zijn op het gebruik van de software van leverancier gedurende de pilot. In de regel zullen dat betere voorwaarden zijn als die uw huisartsenpraktijk zou krijgen wanneer de software rechtstreeks bij de leverancier wordt afgenomen.

Uw huisartsenpraktijk zal een overeenkomst rechtstreeks met de leverancier sluiten. Mocht deze overeenkomst vragen of onduidelijkheden oproepen, dan kunt u uiteraard bij ons terecht. Ook staat het u vrij om rechtstreeks bij de leverancier vragen te stellen of te onderhandelen over bepaalde afspraken.

11. Wat gebeurt er na afloop van de pilot?

Na beëindiging van de pilot kan de huisartsenpraktijk besluiten om:

  • de software van leverancier te blijven gebruiken onder vergelijkbare voorwaarden.
  • het gebruik van de software te beëindigen zonder nadelige gevolgen.

Mocht u na afloop van de pilot gebruik willen blijven maken van Juvoly QuickConsult, dan kan dat. U heeft echter geen recht meer op een vergoeding. Daarbij geldt dat de overeenkomst van opdracht met Juvoly na afloop van de pilot automatisch wordt verlengd. Afhankelijk van het type abonnement waar u voor kiest, is dit een automatische verlenging van telkens één (1) maand of één (1) jaar. Mocht u na het eerste jaar willen stoppen met het gebruik van Juvoly Quickconsult, zeg dan de overeenkomst van opdracht tijdig op.

12. Wie is aansprakelijk bij problemen met de software?

De leverancier is verantwoordelijk voor de software. De software moet voldoen aan de overeengekomen afspraken in uw overeenkomst met de leverancier.

AHa is niet aansprakelijk voor problemen met de software. Wel kunt u altijd terecht bij AHa met vragen over de software of bij problemen die u ondervindt met de leverancier. AHa zal in goed overleg met leverancier proberen tot een oplossing te komen.

13. Is deelname aan een pilot geheim?

Nee, het feit dat door uw huisartsenpraktijk deelgenomen wordt aan een pilot is niet geheim. Het enige dat geheim is, is de aard en omvang van de vergoedingen die AHa vanuit de verzekeraars ontvangt. Daarover zal AHa geen vragen kunnen beantwoorden.

Financieel

14. Wat betekent deelname financieel?

In het kader van het programma Innovatie in de chronische zorg heeft de AHa stedelijke afspraken gemaakt met de leverancier. Praktijken (die lid zijn van een zorggroep) ontvangen structureel een korting op de licentiekosten; deze wordt direct verrekend op de factuur. Daarnaast kunnen praktijken eenmalig de kosten van twee gebruikerslicenties voor één jaar declareren bij de AHa. Hierbij geldt wel een eigen bijdrage van €300 per praktijk. Deze regeling is in samenwerking met het Achterstands Ondersteuningsfonds (AOF) tot stand gekomen.

Na het eerste jaar blijft de korting gelden, of kan de licentie worden opgezegd met inachtneming van de opzegtermijn. Als praktijk ga je zelf de overeenkomst aan met de leverancier. De overeenkomst is juridisch getoetst door de AHa.

Om te berekenen wat de exacte kosten voor jouw praktijk zijn, voor zowel het eerste jaar als daarna, is een rekentool beschikbaar. Deze is verkrijgbaar via jouw zorggroep of op te vragen via innovatiecz@amsterdamsehuisartsen.nl.

15. Hoe en wanneer krijg ik de vergoeding van de AHa uitbetaald?

Je krijgt de vergoeding van de AHa binnen 3 maanden nadat de overeenkomsten zijn ondertekend en je gestart bent met Juvoly QuickScan. In het aanmeldformulier heb je de facturatie- en bankgegevens al met ons gedeeld, dus daar hoef je zelf niets meer voor te doen!

Gebruikstechnische vragen

16. Waarom is er gekozen voor Juvoly als softwaretool?

Op basis van een verkorte marktverkenning heeft de AHa een raamovereenkomst gesloten met Juvoly. De resultaten van de verkorte marktverkenning (april 2025) vind je hieronder.

Het staat iedere praktijk (uiteraard) vrij om te kiezen voor andere softwaretools. In dat geval wordt er geen stedelijke ondersteuning gegeven. Er zijn publiekelijk meerdere vergelijkingen te vinden van verschillende, softwaretools, kijk bijvoorbeeld op: Analyse spraaktechnologie applicaties.

17. Welke microfoon is geschikt?

Iedere microfoon kan gebruikt worden voor Juvoly QuickConsult. Ook de interne microfoon van je computer of laptop. Het is belangrijk dat de microfoon omgevingsgeluiden kan opvangen. Soms is het bereik van de microfoon in de computer niet ver genoeg en kan je beter een externe microfoon gebruiken. In de veelgestelde vragen van Juvoly vind je een aantal microfoons waarmee positieve ervaringen zijn gemeld.

18.Wat is het verschil tussen de webbased versie en de HIS integratie?

Juvoly is een webapplicatie en wordt in de browser gebruikt. Daarnaast is een integratie in het HIS mogelijk. Hierin zitten echter niet alle functionaliteiten die in de webapplicatie wel zitten. Hieronder zijn de verschillen toegelicht.

  1. HIS integratie
    omvat enkel het omzetten van spraak naar een samenvatting die direct in het SOEP verslag in het HIS staat. In het geval van MediKit komen de meetwaarden ook direct in de juiste tabel in het HIS terecht.
  2. Webbased versie
    omvat handige extra functionaliteiten, zoals mogelijkheden om de samenvattingen op jouw persoonlijke (schrijf)stijl en voorkeuren af te stemmen, direct links naar relevante thuisarts artikelen voor te stellen en een live vertaalfunctie. De samenvatting dient dan wel middels kopiëren-plakken in het HIS gezet te worden. Klik hier voor een overzicht van alle functionaliteiten.

Je kunt er ook voor kiezen om beide vormen naast elkaar te gebruiken.

Privacy en veiligheid

19. Hoe wordt omgegaan met informatieveiligheid en privacy? Worden gegevens opgeslagen?

Leverancier Juvoly bewaart geen gegevens en leert niet van de gevoerde gesprekken. Meer informatie hierover vind je op de website van Juvoly zelf (Privacy Juvoly) en in de door AHa opgestelde collectieve Data Protection Impact Assessment (DPIA). Een DPIA is een instrument waarmee vooraf mogelijke privacyrisico’s worden geïdentificeerd opdat maatregelen genomen kunnen worden om de risico’s te verkleinen. Deze DPIA is beoordeeld door een Functionaris Gegevensbescherming (FG) en van een positief advies voorzien.

20. Ben ik verplicht om toestemming te vragen van een patiënt?

De Amsterdamse Huisartsenalliantie heeft hiervoor een zogeheten Data Protection Impact Assessment (DPIA) uitgevoerd. Dit is een hulpmiddel om vooraf mogelijke privacyrisico’s in kaart te brengen.

Uit de DPIA blijkt dat voor het gebruik van Juvoly QuickConsult geen toestemming van de patiënt nodig is. De verwerking van persoonsgegevens via Juvoly QuickConsult is namelijk toegestaan op basis van een andere wettelijke grondslag uit de AVG. Het gaat hierbij om de noodzaak van gegevensverwerking voor een goede behandeling van de patiënt of voor het beheer van de praktijk (ex artikel 9 lid 2 sub h AVG en artikel 30 lid 3 onder a U-AVG).

Wel is het belangrijk dat patiënten worden geïnformeerd over deze verwerking. Dit kan via de privacyverklaring van de praktijk. De Amsterdamse Huisartsenalliantie heeft hiervoor een standaardtekst beschikbaar die je in de privacyverklaring kunt opnemen.


Romy Kooiman

Romy Kooiman

Projectleider

Downloads

Nieuws

Agenda