Image

Portaal

Tijdens het project OPEN heeft het gebruik van patiëntenportalen een enorme vlucht genomen. Een patiëntenportaal is een beveiligde online omgeving waarin een patiënt inzage heeft in de eigen medische gegevens die in het HIS van de praktijk staan. Daarnaast is het portaal de plek waar een zorgverlener andere digitale zorgdiensten aanbiedt. De desbetreffende zorgverlener kiest het portaal en is hiervoor verantwoordelijk, de patiënt heeft hierin dus geen keuzevrijheid. 

Waarom een portaal? 

Een voordeel van een portaal is dat de patiënt op 1 plaats alle diensten van zijn huisarts op 1 plaats overzichtelijk bij elkaar kan vinden. De functionaliteiten die aangeboden kunnen worden verschillen per HIS. Voordelen van het gebruik van een portaal in de huisartspraktijk: 

  • Telefonisch ontzorgen  
  • Kleine, niet-acute vragen kunnen gemakkelijk middels een e-consult worden afgehandeld 
  • Veilig gegevens uitwisselen via het e-consult, in plaats van via de mail 
  • Patiënten kunnen achteraf de belangrijkste bevindingen nalezen in hun medisch dossier 

Portaal aanschaffen 

Als je een Microhis, Omnihis, Pomedico, CGM-huisarts of Zorgdossier gebruiker bent kun je dit regelen via Pharmeon. Medicom gebruikers kunnen mijngezondheidsnet afnemen van Pharmapartners. Tetrahis gebruikers die gebruik willen maken van het Bricks patiënt portaal kunnen een Eitje sturen in het HIS. Ga binnen de praktijk, met het gehele team aan de slag met de implementatie van online inzage. Als je de patiënten in de praktijk wilt informeren over dossier-inzage kun je gebruik maken van de volgende materialen: 

Patiëntenbrief of mailing 

Patiëntenfolder 

Animatie voor op het wachtkamerscherm 

Bekijk deze site voor alle materialen, in diverse talen.