Toegankelijkheidsinstrumenten

Headerfoto projectpagina Mitz

In Amsterdam – Amstelland komt Mitz weer in beweging

25-07-2025

Huisartsenpraktijken in de regio’s Amsterdam – Amstelland kunnen verder met Mitz, de online toestemmingsvoorziening. Via Mitz kunnen patiënten eenvoudig toestemming regelen voor het delen van gezondheidsgegevens tussen hun zorgverleners. Een volgende stap voor Amsterdamse huisartsen is het controleren van een aantal praktijkgegevens. De eigen zorggroep helpt daarbij.

Alleen bij twijfel over de juistheid van de praktijkgegevens neemt de zorggroep contact met de praktijk. Zodra Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ) beschikt over gecheckte praktijkgegevens, zet ze je Mitz-contracten klaar in het VZVZ-portaal. Je praktijk ontvangt vanuit VZVZ een uitnodiging per e-mail. Als praktijkhouder onderteken je digitaal het contract, bij voorkeur voor half september 2025. De gegevens van jouw praktijk staan hier al in. Hoe meer toestemmingen, hoe beter Mitz werkt. In spoedsituaties bijvoorbeeld is het cruciaal om snel toegang te hebben tot medische gegevens.

Contracten ondertekenen: klaar voor de start
Ontvang je de uitnodiging van VZVZ, dan ben je bijna op weg naar Mitz. Nadat je de contracten hebt ondertekend, ontrolt het aansluitingsproces zich als vanzelf. Binnen 3 weken neemt je softwareleverancier contact op met jouw huisartsenpraktijk voor verdere afspraken. Bijvoorbeeld om het verhuizen te plannen van bij de praktijk opgeslagen toestemmingen van patiënten naar de centrale voorziening Mitz. VZVZ stuurt voorlichtingsmateriaal aan de huisartspraktijk. Daarmee kun je praktijkmedewerkers en patiënten uitleggen wat Mitz voor hen betekent.

Wat Mitz betekent voor jouw huisartsenpraktijk
Als zelfstandige huisarts heb je te maken met strikte regels rondom het delen van medische gegevens. Mitz helpt hierbij door:

  • Minder administratieve last – Geen losse toestemmingsverklaringen meer verwerken en opslaan; alles wordt centraal geregeld.
  • Eenvoudige en uniforme toestemming – Patiënten hoeven hun toestemming maar één keer vast te leggen, waarna deze automatisch geldt voor alle aangesloten zorgverleners.
  • Betere juridische dekking – Met de overeenkomst die je via VZVZ ontvangt, is direct geregeld dat de toestemming voor medicatiegegevens juridisch goed is vastgelegd.
  • Veilige en betrouwbare gegevensuitwisseling – Alleen zorgverleners met de juiste autorisatie kunnen medicatiegegevens inzien.
  • Minder medicatiefouten – Doordat de juiste medicatiegegevens altijd beschikbaar zijn, kunnen verkeerde medicatievoorschriften en dubbelmedicatie worden voorkomen.
  • Verhoogde patiëntveiligheid en -tevredenheid – Patiënten houden regie over hun gegevens en zorgverleners hebben altijd inzicht in de meest actuele medicatie-informatie.

Servicelijn Mitz voor zorgaanbieders
Voor algemene vragen over Mitz kun je contact opnemen met het service- en informatiecentrum VZVZ via info@mitz-toestemming.nl of telefoonnummer 070 317 34 55.

Meer informatie
Kijk voor meer informatie op de webpagina: Online toestemmingsvoorziening Mitz regio Amsterdam-Amstelland-Haarlemmermeer