Toegankelijkheidsinstrumenten

Vanaf 2 december 2024 is de aanmeldroute voor crisis Inbewaringstelling (IBS) ouderen vereenvoudigd. Deze nieuwe werkwijze is ontwikkeld door een nauwe samenwerking tussen de Amsterdamse Huisartsenalliantie (AHa), de GGZ-crisisdienst en Verwijspunt 020.

Vanaf nu ligt de verantwoordelijkheid voor zowel het aanvragen van de IBS als het regelen van een crisisbed bij Verwijspunt 020.

Testperiode van 6 maanden
De vernieuwde route wordt de komende zes maanden getest, met een start op maandag 2 december 2024. Na afloop van deze periode vindt een evaluatie plaats, waarna het proces waar nodig wordt aangepast.

Veranderingen ten opzichte van de oude werkwijze
Voorheen voerde de huisartsvoorziening twee stappen uit:

  1. Het aanvragen van een crisisbed via Verwijspunt 020.
  2. Het aanvragen van de IBS via de GGZ-crisisdienst.

Met de nieuwe aanmeldroute worden deze stappen geïntegreerd binnen Verwijspunt 020, wat het proces voor huisartsen eenvoudiger maakt.

Hoe kunt u een cliënt aanmelden voor een Crisis IBS?
Aanmelden verloopt via twee eenvoudige stappen:

  1. Telefonisch: Neem contact op via het centrale telefoonnummer van Verwijspunt 020: 020-262 81 12.
  2. Digitaal: Verwijs via ZorgDomein. Hier leest u hoe en hier vindt u de informatie die u mee moet sturen.

Over Verwijspunt 020
Sinds juni 2024 is Verwijspunt 020 actief (voorheen Aanmeldportaal Tijdelijke Zorg). Dit platform is een samenwerking tussen diverse zorgorganisaties, waaronder Amsta, Amstelring, Cordaan, Evean, Zonnehuisgroep Amstelland en Zorggroep Amsterdam Oost. Lees hier meer over Verwijspunt 020. 

Vragen?
Heeft u vragen naar aanleiding van dit bericht? Neem dan contact op met Mathilde Dijk van de AHa-stuurgroep Ouderen via m.dijk@elaa.nl.

De Amsterdamse Huisartsenalliantie heeft een nieuwe overeenkomst gesloten met zorgverzekeraar Zilveren Kruis voor de financiering van de zogeheten O&I-component (Organisatie & Infrastructuur) binnen de huisartsenzorg in 2025. De meerjarige afspraken rondom de zorgprogramma’s Beter Oud in Amsterdam en Krachtige Basiszorg worden voortgezet. Daarnaast is er ruimte voor nieuwe programma’s en innovaties die bijdragen aan betere zorg voor inwoners van Amsterdam en omgeving.

Katinka Prince, voorzitter van de Amsterdamse Huisartsenalliantie, is verheugd over de samenwerking: “Deze afspraken zijn een stap voorwaarts voor de inwoners van Amsterdam en omgeving. Samen met de gemeente, ziekenhuizen, VVT, GGZ, apothekers, welzijnsorganisaties en andere partners kunnen we blijven werken aan integrale zorg rondom de patiënt. We willen ervoor zorgen dat iedereen in onze regio toegang heeft tot passende zorg.”

De afspraken maken het niet alleen mogelijk om bestaande programma’s voort te zetten, maar bieden ook ruimte voor investeringen in de toekomstbestendigheid van huisartsenzorg. Penningmeester Dion Zoontjes licht toe: “Dit akkoord geeft ons voldoende zekerheid om verder te kunnen investeren in personeel, passende zorg en innovatieve interventies. Bij het opstellen van de afspraken hebben we bovendien aandacht besteed aan het verminderen van administratieve lasten, zodat huisartsenpraktijken zich kunnen concentreren op wat echt belangrijk is: zorg leveren.”

Paulien van Hessen, secretaris van het AHa-bestuur, benadrukt dat de samenwerking met Zilveren Kruis de continuïteit van belangrijke zorgprogramma’s waarborgt. Tegelijkertijd geven de afspraken een impuls aan de kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg in de regio. Ze sluiten aan bij de ambitie om zorg dicht bij huis te organiseren en inwoners centraal te stellen in een gezamenlijke aanpak.

Op de foto de leden van de ALV en de zorginkopers van Zilveren Kruis: Bovenste rij, van links naar rechts: Bob de Dood (ROZO), Marieke Blom (HAG), Susan Wiegman (ROHA), Lonneke Reuser (ROHA), Paulien van Hessen (SAG), Edmée van den Akker (zorginkoper Zilveren Kruis), Francois Teering (zorginkoper Zilveren Kruis), Annechristien Slegt (Noorderzorg), Corine van Geffen (HPA), Dion Zoontjes (penningmeester bestuur AHa) Onderste rij, van links naar rechts: Rosa Torres Barrera (management assistente bestuur AHa), Katinka Prince (voorzitter bestuur AHa), Menno Kerzaan (business controller AHa) en Doike Zweers (CIO AHa)

Niet op de foto: Marike Bakker (de Baarsjes), Mireille de Bree (ROZO), Annemieke van Dijk (LHV). Marieke de Graaf (bestuurssecretaris AHa), Gijs-Jan Mackay (Zorg voor Zuid), Anne van Staalen (SAG), Karel Steur (LHV), Fimke Wiersma (Elaa) en Kathelijne Dick (ROHA).  

foto zk aha bestuur


Op de foto: Bovenste rij, van links naar rechts: Edmée van den Akker (zorginkoper Zilveren Kruis), Francois Teering (zorginkoper Zilveren Kruis), Paulien van Hessen (bestuur AHa) , Peter Langenbach (directeur zorginkoop Zilveren Kruis), Rosa Torres Barrera (management assistente bestuur AHa), Dion Zoontjes (penningmeester bestuur). Onderste rij, van links naar rechts: Femmy Muller (regiocoördinator zorginkoop Amsterdam bij Zilveren Kruis) en Katinka Prince (voorzitter bestuur AHa).

Bewegen is gezond. Als je genoeg beweegt, heb je een kleinere kans op ziektes van je hart of bloedvaten, diabetes, somber zijn of dementie. Daarom vindt de stuurgroep Wijkgerichte Samenwerking (WS) van de Amsterdamse Huisartsenalliantie het belangrijk om Amsterdammers te motiveren om meer te bewegen. Dat doen we niet alleen maar samen met alle partners in de wijk. Vanuit die gedachte starten we nu met beweegnetwerken in de stad. Dit initiatief sluit aan bij het werk van Amsterdam Vitaal & Gezond, die zich ook richt op duurzaam bewegen voor alle Amsterdammers. Huisarts Jesse de Feyter (lid van de WS stuurgroep) is hierbij namens de alliantie betrokken.

Waarom beweegnetwerken?

Uit onderzoek binnen de coalitie Chronisch Zieken blijkt dat er veel vraag is naar netwerken waar professionals, zoals huisartsen en paramedici, samen met bewoners werken aan toegankelijk en duurzaam sporten en bewegen. Dit biedt niet alleen meer mogelijkheden voor Amsterdammers om in beweging te komen, maar zorgt ook voor een betere samenwerking tussen het medische en sociale domein. Door samen te werken kunnen we nog meer Amsterdammers motiveren om op de juiste plek en manier te bewegen.

Hoe gaan we dit doen?

De gemeente Amsterdam heeft middelen beschikbaar gesteld (IZA SPUK) om beweegnetwerken in alle stadsdelen op te zetten. Dit betekent dat we in sommige wijken bestaande netwerken versterken en in andere wijken beweegnetwerken opzetten. Tarik Ouaziz (t.ouaziz@amsterdam.nl) is aangesteld als stedelijk procesbegeleider, in elk stadsdeel zijn contactpersonen die de opstart en uitvoering als aanjagers ondersteunen in de geselecteerde gebieden*. Deze samenwerking loopt in ieder geval tot eind 2026.

Doe mee!

We nodigen huisartsenpraktijken uit om in de spreekkamers aandacht te besteden aan bewegen. Ook nodigen we huisartsen in de geselecteerde gebieden uit om aan te sluiten bij de beweegnetwerken. Zit jouw gebied er niet bij maar wil je wel meer weten over bewegen? Neem dan contact met ons op dan helpen we je op weg! Samen kunnen we bouwen aan een beweegnetwerk dat écht werkt – voor iedereen. Door het medisch en sociaal domein bij elkaar te brengen, zorgen we ervoor dat bewegen laagdrempelig, toegankelijk en vooral leuk wordt.

Laten we samen zorgen dat Amsterdam in beweging komt! Wil je meer weten of kennismaken met jouw lokale contactpersoon? Neem gerust contact op met Jesse de Feyter (info@amsterdamsehuisartsen.nl, onderwerp: beweegnetwerken) Wij staan klaar om je te helpen.

*geselecteerde gebieden

StadsdeelAanspreekpunt/projectleiderWelk gebied gekozen voor  netwerkversterking
NoordInge Prive (sport en bos)Noord West
CentrumYvonne Schoenmakercentrum oost en centrum west
WestFloortje Sijpestein Molenaar/Astrid AlbertsHeel West (sluit aan bij Fit in West)
Nieuw-WestJorg Verkerk/Mirjam BarthSlotermeer
OostMilou van der HoornOud oost Indische Buurt
ZuidoostBloem Luykx/Joey DamenBijlmer Oost
ZuidFrank FranssenBuitenveldert
WeespNiamat QuesseksouWeesp

Op 25 november start een wereldwijde campagne tegen geweld tegen vrouwen en meisjes (Orange the World). Vanaf deze datum vraagt Veilig Thuis Amsterdam-Amstelland extra aandacht voor vroegtijdige signalering van intieme terreur met de lancering van een nieuwe signaalkaart.

Intieme terreur en femicide
Intieme terreur is een ernstige vorm van geweld, gepleegd door de (ex-)partner. Er is sprake van een patroon van dwang en controle. In sommige gevallen leidt intieme terreur tot femicide: vrouwenmoord. 1 keer per 8 dagen wordt een vrouw vermoord door haar (ex-)partner. Deze tragische realiteit benadrukt de noodzaak van vroegtijdige signalering.

Nieuwe signaalkaart
Veilig Thuis presenteert daarom graag een nieuwe signaalkaart met in één overzicht de signalen van intieme terreur. De signaalkaart biedt ook stappen voor het beoordelen van en handelen bij situaties waarin zorgen bestaan over iemands veiligheid. Daarnaast vindt u op de kaart praktische informatie over hoe u contact op kunt nemen met Veilig Thuis.

Download signaalkaart

Wat kun je doen?
Wij vragen je deze kaart te gebruiken. Als hulpmiddel om alertheid op signalen van intieme terreur verder te versterken. Ook kun je de signaalkaart verder verspreiden richting patiënten, om ook hen te helpen de signalen te herkennen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de signaalkaart in de wachtkamer neer te leggen.

Gedrukte signaalkaart opvragen
Wil je kosteloos een oplage van de gedrukte versie van de signaalkaart opvragen om in de wachtkamer neer te leggen? Stuur een e-mail aan: preventie@020veiligthuis.nl.

Bellen met Veilig Thuis
Je kunt bellen met Veilig Thuis via 0800 2000, voor advies of het doen van een melding. Kijk voor meer informatie op 020veiligthuis.nl.

De Stuurgroep Ouderen AHa is op zoek naar enthousiaste en bij ouderenzorg betrokken lid.

Lees hieronder meer over de ouderenzorg, de stuurgroep en haar werkzaamheden.

Organisatie van de zorg voor (kwetsbare) ouderen door de huisarts in Amsterdam e.o.:

Het programma Beter Oud Amsterdam (BOA) is gericht op het verbeteren van de integrale zorg voor (kwetsbare) ouderen, waaronder de inzet van een POH- Ouderen. Ouderenzorg is een van de pijlers van de AHa en wordt opgepakt in samenwerking met de VVT (organisaties voor verpleging en verzorging), het sociale domein (de buurtteams van de gemeente) en de ziekenhuizen. De Stuurgroep Ouderen voert BOA uit en is namens de AHa vertegenwoordigd in Amsterdam Vitaal en Gezond, het overleg Zorg in de wijk (VVT) en in de stuurgroep Virtual Ward.

Stuurgroep Ouderen

Namens de AHa coördineert de Stuurgroep Ouderen het opstellen en uitvoeren van plannen rond ouderenzorg in de eerstelijn. De Stuurgroep Ouderen houdt verbinding met andere spelers in de ouderenzorg en blijft in contact met de zorggroepen over de uitvoering, financiering en borging van de zorg voor (kwetsbare) ouderen. De uitvoering van de ouderenzorg is gedelegeerd aan een projectgroep van coördinatoren ouderenzorg vanuit de verschillende zorggroepen. De werkgroep ouderen HKAA, grotendeels bestaande uit betrokken (kader)huisartsen, geeft (on)gevraagd advies aan de stuurgroep. Paulien van Hessen is de linking pin naar het (dagelijks) bestuur van de AHa.

Profiel lid Stuurgroep huisarts

Activiteiten en verantwoordelijkheden

Verbinding, afstemming en communicatie stuurgroep ouderen en AHa:

Vragen? Nadere informatie? Vervolgproces

Heeft u nog vragen? Neem contact op met Bernard Prins of Mathilde Dijk bernardprins@xs4all.nl  of m.dijk@elaa.nl.  

Aanmelden

Wilt u zich aanmelden? Stuur uw reactie aan Mathilde Dijk m.dijk@elaa.nl. Vacature eind december 2024.

De Amsterdamse Huisartsenalliantie heeft met de VVT-organisaties nieuwe afspraken gemaakt om de medische generalistische zorg  Volledig Pakket Thuis (VPT)-locaties voor ouderen in de regio Amsterdam beter te organiseren en af te stemmen. Deze afspraken zijn besloten in de ALV van de AHa. De toename van geclusterde woonvormen, zoals de Lang Leven Thuisflats, zorgt voor meer mogelijkheden voor afgestemde thuiszorg, maar vraagt ook om duidelijke samenwerkingsafspraken tussen zorgorganisaties en huisartsenpraktijken om de zorg eenduidig en doelmatig te organiseren.

Een Volledig Pakket Thuis (VPT)s een pakket zorg voor  kwetsbare ouderen met een indicatie voor de Wet langdurige zorg ofwel die verpleeghuiszorg nodig hebben, krijgen. Met een VPT kunnen deze kwetsbare ouderen  in hun eigen woning kunnen blijven wonen en daarbij thuis intensieve zorg en ondersteuning ontvangen

Belangrijke afspraken voor VPT-zorg in de regio Amsterdam
In overleg met de stedelijke VVT-organisaties heeft de AHa enkele kernafspraken gemaakt die zorgverleners helpen om samen eenduidige zorg te bieden aan de bewoners van VPT-locaties zoals Lang Leven Thuisflats:

  1. Voorafgaand overleg met huisartsenpraktijken – De VVT-organisaties die geclusterde VPT-zorggaan bieden, nemen voorafgaand contact op met de huisartsenpraktijken in de buurt om afstemming te zoeken.
  2. 24/7 verpleegkundige voorwacht – VPT-locaties beschikken over een 24/7 verpleegkundige voorwacht die de eerste opvang en vragen van patiënten kan beantwoorden. Dit zorgt ervoor dat patiënten niet zelf de huisartsenpraktijken hoeven te benaderen.
  3. Aanvullende afspraken binnen het MGZ-convenant – De AHa en haar partners hebben afgesproken dat uiterlijk op 1 oktober 2025 aanvullende medische afspraken zijn geïmplementeerd, waaronder:
    • Een 24/7 dienstdoende Specialist Ouderengeneeskunde (SO) die beschikbaar is voor overleg.
    • Mogelijkheid voor huisartsen om bij zware casuïstiek de hoofdbehandelaarsrol over te dragen aan een SO.
    • Beschikbaarheid van een SO die verbonden is aan de VVT organisatie die VPT levert.

Vertalen landelijk convenant naar lokale situatie

De Amsterdamse Huisartsenalliantie werkt samen met lokale en landelijke partijen om het landelijke convenant Medisch Generalistische Zorg (MGZ) in Amsterdam verder uit te rollen en toe te spitsen op de Amsterdamse situatie. Daarnaast zet de AHa zich in om, waar nodig, extra uren voor Praktijkondersteuner Huisartsenzorg Ouderen (POH-O) te realiseren voor huisartsenpraktijken met een groot aantal VPT-patiënten. Deze samenwerking moet bijdragen aan een efficiëntere zorgstructuur voor ouderen in Amsterdam en de omliggende regio’s.

Vragen?

Huisartsenpraktijken met vragen over de nieuwe afspraken of over het VPT-convenant kunnen contact opnemen met Mathilde Dijk, adviseur van de AHa-Stuurgroep Ouderen, via m.dijk@elaa.nl.


Digitalisering is niet meer weg te denken uit de huisartsenpraktijk. Denk aan het maken van een online afspraak, een consult voeren via beeldbellen en het inloggen op het patiëntportaal. Er zijn veel mensen die hier geen optimaal gebruik van kunnen maken omdat de digitale tools moeilijk in gebruik zijn of zij minder goede digitale vaardigheden hebben. Om deze mensen verder te helpen is de Amsterdamse Huisartsenalliantie begin dit jaar een samenwerking aangegaan met de stichting Helpdesk Digitale Zorg.

Wat doet de Helpdesk Digitale Zorg? 

Er is een webpagina beschikbaar op de website van Helpdesk Digitale Zorg, waar Amsterdamse patiënten informatie kunnen vinden over veelgebruikte apps of over het gebruik van een portaal. Patiënten kunnen ook bellen: de servicemedewerkers van Helpdesk Digitale Zorg helpen de patiënt graag verder bij het beantwoorden van niet-medische vragen over digitale zorg. De Helpdesk kan patiënten, wanneer zij behoefte hebben aan fysieke ondersteuning, ook adviseren over digipunten en hulp-aanbod bij hen in de buurt.  

Hoe de Helpdesk Digitale Zorg jou ontzorgt 

In plaats van zelf tijd te besteden aan het uitleggen van patiëntenportalen, apps of beeldbelconsulten, kun je patiënten doorverwijzen naar de Helpdesk. Dit geeft jou meer ruimte om je te richten op je dagelijkse werkzaamheden, zoals het beheren van afspraken en het ondersteunen van zorgverleners. 

De Helpdesk heeft bovendien uitgebreide kennis van digitale zorgtoepassingen. Je hoeft je dus niet zorgen te maken over technische details of specifieke vragen over hoe bepaalde e-health toepassingen werken. Op deze manier wordt niet alleen de werkdruk verlicht, maar krijgen jouw patiënten de ondersteuning die ze nodig hebben om zelfstandig digitale zorg te gebruiken. 

De Helpdesk Digitale Zorg wordt gevonden 

We merken dat steeds meer Amsterdamse patiënten de Helpdesk weten te vinden. Dat is mooi om te zien! Zo hebben dit jaar al bijna 500 patiënten meer dan 1.000 vragen gesteld aan de Helpdesk. Toch weten veel patiënten de Helpdesk nog niet te vinden of hebben moeite om digitale zorg volledig te benutten. Daar is ruimte voor verbetering.  

De Helpdesk Digitale Zorg onder de aandacht brengen 

Er zijn verschillende manieren om jouw patiënten naar de Helpdesk te verwijzen. Je kunt daarvoor een toolkit downloaden met kant en klare communicatiemiddelen. Ook kun je fysieke communicatiemiddelen aanvragen, zoals flyers en visitekaartjes. Voor toegang tot de toolkit, en het aanvragen van flyers en visitekaartjes kun je dit formulier invullen.

Cordaan Zorg in de Wijk maakt vanaf nu gebruik van ZorgDomein voor alle verwijzingen. Met ZorgDomein wordt het doorverwijzen van cliënten naar thuiszorg niet alleen eenvoudiger, maar kan ook de juiste zorg sneller worden geleverd.

In Amsterdam zijn nu vrijwel alle thuiszorgorganisaties aangesloten bij de verwijzing via ZorgDomein. Buurtzorg, Leger des Heils en Amstelring volgen in 2025.

Huisartsen kunnen nu reguliere thuiszorg aanvragen, zowel met als zonder uitvoeringsverzoek, en daarnaast specialistische zorgverzoeken indienen, zoals voor wondzorg (wanneer een wond langer dan drie weken niet geneest), palliatieve zorg, hartfalenzorg, longzorg en, per november, ook voor GVT (Gespecialiseerde verpleging). Voor cliënten die al in zorg zijn bij Cordaan kunnen losse uitvoeringsverzoeken eveneens via ZorgDomein worden verstuurd.

Bestaande communicatiekanalen zoals e-mail, telefoon, Boards en Siilo blijven beschikbaar voor overleg over de geleverde zorg, maar de verwijzingen verlopen exclusief via ZorgDomein. De invoering van het systeem wordt gefaseerd uitgerold per regio:

Heeft u vragen of opmerkingen over deze nieuwe werkwijze? U kunt voor overleg contact opnemen met projectleider Feray Coban via fcoban@cordaan.nl.

Op 1 januari 2025 wordt het handhavingsmoratorium op de wet DBA opgeheven. Dat betekent dat de Belastingdienst gaat handhaven op schijnzelfstandigheid. De LHV pleit voor het behoud van een kleine flexibele schil van waarnemers voor situaties van piek, ziek en uniek. Daarnaast zetten we in op een groter aantal huisartsen die een vaste verbinding met een patiëntenpopulatie aangaan, als praktijkhouder of in dienstverband.

Huisartsen kunnen tot 30 september 2026 blijven werken met de door de Belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomsten voor duurwaarneming en voor incidentele waarneming, mits de overeenkomst voor 1 januari 2025 is getekend. Tegelijk adviseren wij alle praktijkhouders en waarnemers om goed na te denken over hun toekomstplannen met betrekking tot praktijkhouderschap of loondienstconstructies. Op 17 oktober is een webinar geweest over deze ontwikkelingen om huisartsen te informeren. Dit webinar is terug te kijken via de LHV Academie.

Organisaties zoals Dokters van de Wereld en Kruispost hebben vaak veel moeite met het vinden van een huisarts voor hun patiënten. Het gaat om mensen die passen in een reguliere huisartsenpraktijk ook al zijn ze niet verzekerd. Juist deze groep patiënten, met relatief veel lichamelijke en psychische gezondheidsproblemen, is gebaat bij een vaste huisartsenpraktijk.

Op initiatief van de Amsterdamse Huisartsenalliantie en deze ad hoc aanbieders is een eenvoudige werkwijze (‘Zeker van Zorg’) opgesteld om onverzekerde patiënten sneller aan een reguliere huisartsenpraktijk te koppelen. De wijkgroepcoördinatoren hebben hierin een belangrijke rol. Zij zullen vanaf 1 november 2024 de oproep om een patiënt over te nemen via de e-mail aannemen en doorgeven aan de huisartsenpraktijk(en). 

Op 23 september jl. en 23 oktober worden alle wijkgroepcoördinatoren en geïnteresseerde huisartsen geïnformeerd over de werkwijze, waarna ze binnen de wijkgroep bespreken hoe zij dit aan willen pakken. Mirjam Kohinor, coördinator van huisartsenwijkgroep Oud-West - de Baarsjes liet weten:  

‘’ In onze wijkgroep was snel overeenstemming om de patienten onderling te verdelen. En ze vonden het goed dat hier eindelijk stedelijke afspraken over zijn gemaakt. De huisartsen waren enthousiast over de bijgeleverde handreiking. Erg handig om te zien wat het aanbod is voor onverzekerde en ongedocumenteerde patiënten in Amsterdam.''

De verwachting is dat het gaat om ongeveer vijf patiënten per normpraktijk per jaar. De wijkgroep is gezamenlijk verantwoordelijk voor het al dan niet plaatsen van de patiënt binnen de wijkgroep. Als een patiënt niet geplaatst kan worden, wordt de AHa geïnformeerd. Dit betekent dat de toegankelijkheid van de huisartsenzorg in deze wijk onder druk staat.

Naast deze werkwijze is ook een handreiking ontwikkeld over welke zorg in Amsterdam beschikbaar is voor ongedocumenteerden en onverzekerden én hoe zij de zorg binnenkort eenvoudig (digitaal) kunnen declareren. Deze handreiking staat op de website van de AHa

Op 23 oktober van 16.30-17.30 organiseren de AHa en ad hoc aanbieders, in samenwerking met Elaa, een digitale bijeenkomst voor huisartsen en wijkgroepcoördinatoren. Tijdens deze bijeenkomst wordt de werkwijze toegelicht en is er ruimte voor vragen.

Aanmelden kan via deze link:

https://www.achterstandsondersteuningsfonds.nl/zorgvoor20241023

Heb je vragen over de nieuwe werkwijze? Neem dan contact op met projectleiders Sabina Mak (s.mak@elaa.nl) en Emmy Wolfswinkel (e.wolfswinkel@elaa.nl).